Evan Christopher – Clarinet
Fapy Lafertin – Guitar
Dave Kelbie – Guitar
Sebastien Girardot – Double Bass
From either side of the Atlantic, two greats of the music world.
Evan Christopher and Fapy Lafertin have received accolades the world over. Not just through their musicianship, both are considered true ambassadors for their music, nurturing the musical traditions that have played an essential part of their respective cultures. Lafertin is an institution! Studied by many and widely thought of as the rightful heir to Django’s crown. Christopher, a powerhouse of sound, swing and invention.
Rhythm section,Dave Kelbie on guitar and Sebastien Girardot on bass, accompanists to many in the jazz and Gypsy jazz world, Django a la Creole, John Etheridge, Tcha Limberger, Mozes Rosenberg amongst others.
- 01 WILD MAN BLUES A Summit in Paris 5:35
Deux grands du monde de la musique, de chaque côté de l’Atlantique.
Evan Christopher et Fapy Lafertin ont reçu des éloges dans le monde entier. Ils sont tous deux considérés comme de véritables ambassadeurs de leur musique, non seulement grâce à leur sens musical, mais aussi par leur poursuite des traditions musicales si chères à leurs cultures respectives. Lafertin est une institution ! De nombreux musiciens le reconnaissent comme le digne héritier de Django. Christopher, quant à lui, est un maître de la clarinette par sa sonorité, son inventivité, et son swing.
La section rythmique, composée de Dave Kelbie à la guitare et Sébastien Girardot à la contrebasse, ont accompagnés de nombreux musiciens de jazz et de jazz manouche tels que Django à la Créole, John Etheridge, Tcha Limberger, Mozes Rosenberg…
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A Summit in Paris15,00€
Lafertin is the legitimate heir to Django’s crown
BOB WILBUR USA
[Evan] is, in my estimation, not only the greatest jazz clarinetist alive, but one of the greatest of all time
AHMET ERTEGUN, FOUNDING CHAIRMAN OF ATLANTIC RECORDS
Dave Kelbie’s rhythm guitar is undoubtedly one of the best in the world
CLASSICA FRANCE
remarkable bassist Sébastien Giradot, who contributes more than solid rhythmic accompaniment, brilliantly showcased on the spectacular title tune of this album of rare beauty
ALL ABOUT JAZZ USA
A SUMMIT IN PARIS – liner notes
(English below)
Le clarinettiste Evan Christopher poursuit ici la démarche expérimentée avec les albums “Django à la créole” (2008), “Finesse” (2010) et « Live ! » (2014) : associer les recettes toniques du gumbo musical de la Nouvelle-Orléans au jazz manouche de Django Reinhardt. L’idée est moins surprenante qu’il n’y paraît puisque ce dernier avait enregistré à Paris, en 1939, avec le clarinettiste ellingtonien Barney Bigard, natif de la Cité du Croissant, des faces restées célèbres. En revanche, il n’avait jamais rencontré dans les studios d’enregistrement Sidney Bechet qui vivait en France entre 1949 et 1953. Ce dernier est en quelque sorte présent dans ce recueil au travers de ses compositions : Bechet’s Fantasy dont il livra une version mémorable associé au clarinettiste Albert Nicolas, et Little Creole Lullaby, qui sera reprise en 1960 par Bob Wilber. L’interprétation qu’en donne Evan Christopher met en avant la qualité de son phrasé et sa sonorité chaude et boisée caractéristique des grands clarinettistes de la Nouvelle-Orléans qui l’ont inspiré. Son entente avec le guitariste manouche Fapy Lafertin est aussi manifeste dans le reste du répertoire qui propose des originaux de Django Reinhardt (Clair de Lune et Sweet Chorus), de Louis Armstrong (Wild Man Blues, Swing That Music) ainsi que deux standards (After You’ve Gone, In a Sentimental Mood). Dans ce contexte, Fapy Lafertin s’impose comme un digne héritier de Django Reinhardt. Il sait développer une ligne mélodique de vif argent en évitant toutes turbulances inutiles. Chaque note est à sa juste place. Tout est pensé et exprimé avec soin. Il forme avec Evan Christopher un duo de solistes au service d’une pensée musicale précise. Les deux compères dialoguent et se soutiennent par des contrechants complices en développant un discours personnel forgé par l’écoute assidue des maîtres. Ils enrichissent aussi le répertoire de deux originaux : Old Sober March et A Summit in Paris pour Evan Christopher et Cinzano et Plachterida, pour Fapy Lafertin. La solidité du jeu swinguant de Sébastien Girardot et l’accompagnement nuancé de Dave Kelbie, le propriétaire du label Lejazzetal à qui l’on doit de belles réalisations, concourent largement à la réussite de l’ensemble. L’art d’interpréter Django à la sauce louisianaise.
Alain Tomas
“Un disque qui se laisse écouter…avec un infini bonheur”
“le mariage entre l’expressivité créole d’Evan et le feeling à la Django de Fapy marche à la perfection!
Michel Laplace
A SUMMIT IN PARIS – liner notes
In this album, clarinetist Evan Christopher follows the same approach he experimented with in his “Django à la créole” (2008), “Finesse” (2010) and “Live!” (2014) albums, combining the lively recipes of New Orleans’ musical gumbo with Django Reinhardt’s gypsy jazz.
This shouldn’t come as a surprise: the latter actually recorded some famous tunes in Paris in 1939 along with ellingtonian clarinetist Barney Bigard, who was born in the Cité du Croissant.
And yet, he never ran into Sidney Bechet, who lived in France from 1949 to 1953 in the recording studios. Nevertheless, Bechet is present in this album through Django’s compositions Bechet’s Fantasy, which he played an unforgettable version of with clarinetist Albert Nicolas, and Little Creole Lullaby, which would be covered by Bob Wilber in 1960.
Evan Christopher’s rendition of these pieces highlights the quality of his musical phrasing and his warm, mellow sound reminds us of the great New Orleans clarinetists who inspired him. His great relationship with gypsy guitar player Fapy Lafertin is just as obvious in the rest of the album, including original compositions from Django Reinhardt (Clair de Lune and Sweet Chorus) and Louis Armstrong (Wild Man Blues, Swing That Music), as well as two classics (After You’ve Gone, In A Sentimental Mood).
In these, Fapy Lafertin comes out as a worthy heir to Django Reinhardt, developing a fast and agile melodic line and avoiding any kind of turbulences. Every note is exactly in the right place. Everything is thought through, and expressed the right way. Together, Lafertin and Evan Christopher make a great duo of soloists following the same precise, unique musical approach. The two buddies are conversing and supporting each other through knowing counterpoints, thus creating a personal dialogue influenced by their careful listening of the masters. They also added two original songs to their repertoire: Evan Christopher’s Old Sober March and A Summit In Paris, and Fapy Lafertin’s Cinzano and Plachterida.
Sébastien Girardot’s solid, swinging bass and Dave Kelbie’s, who also owns the great label Lejazzetal, nuanced accompaniment only add to the album’s overall achievement: the art of giving Django’s songs a taste of Louisiana.
Alain Tomas